Formula 1 VPN-Suomi

Syysreissulla Savossa

08.09.2013, Helena Kyrölä

Mökillä

Tämä kertomus on vastauksena ihmettelyyn että mitä oikein teen siellä mökillä? Onko se pelkkää kotitaloustyötä siellä?

Tarkoituksena retkelle oli poimia luonnon antimia kuten sieniä, puolukoita ja mitä nyt sitten on tarjolla. Ja saunan lattia oli tarkoitus maalata. Miehen sukulaisia tapaisimme myös jos sattuvat olemaan tavoitettavissa vierailumme aikana.

Maanantaina aamulla A. tuli yötyöstään ja nukkui puoleenpäivään. Söimme kevyesti ja pakkasimme tarpeelliset asiat viiden päivän oleskelua varten. Mökki on kaukana ja ajoaikaa on neljä-viisi tuntia. Matkalla söimme kevyesti kahvia ja sämpylät. Perillä poikkesimme ensin mieheni lapsuudenkotiin, jota isännöi A:n n. 40-vuotias vanhapoikaveli. Mökillä ei ole vesijohtoa eikä kaivoa joten sinne joutuu juomaveden viemään mukana. Järvivesi on aika puhdasta mutta juomavedeksi arveluttavaa, pesemiseen se käy. Poikamiesveli keitteli kahvia joka oli vain ”omalle väelle”(siis ei vieraille) , kaksi kissaa kiehnäsi toisiaan ulko-ovella. Me otettiin vesi hanasta ja lähdimme saman tien mökille.

Mökki oli ennallaan. Ei ollut tietoakaan poikamiesveljen A:lle työpalkaksi lupaamasta sontakasasta jota olisi tarvittu kasvimaan perustaksi. Ilmat suosivat, kurjet huusivat omaa lauluaan läheisellä pellolla. Järvellä raakkui sorsa ja kailotti kaakkuriporukka. Pörröhäntäinen orava heitti rundia mökkiniemekkeen ympäri. Varikset rähisivät ja pakoilivat haukkoja. Vedestä hyppelehti hopeakylkisiä kaloja. Muurahaiset olivat jo asettumassa talvikammioihinsa.

Aamulla kun herättiin niin keittelin kahvia kaasuliedellä. Päätimme ekan päivän pitää vapaata ja lähdimme melomaan järvelle kohteena laavusaari (puolen päivän reissu) jossa paistoimme eväsmakkarat . Illalla lämmitettiin sauna ja löylyistä oli kiva pulahtaa syysviileään Kutunjärveen huuhtelemaan saippuavaahdot.

Toisena päivänä aamukahvin ja radion aamu-uutisten jälkeen lähdimme metsään tutkimaan paikallista sieni- ja marjatilannetta. Kumisaappaat jalkaan ja koko ihon peittävät vaatteet ylle. Suomen luonnossa on omat haittapuolensa kuten hyttyset ja hirvikärpäset, pistiäiset ja ampiaiset käärmeistä puhumattakaan.

Ensimmäisen päivän saaliina oli korillinen suppilovahveroita ja puolukoita vähän. Kävimme vielä kahtena päivänä metsässä. Sieniä kertyi hyvin. Peratut sienet ryöppäsin ja pakkasin kerta-annoksiin muovipusseihin pakastamista ajatellen. Pidän sieniruuista, niitä on hienoa sitten syödä talvella. Puolukat toimme sellaisenaan kotiin, säilön ne lasipurkkeihin jääkaappiin ja osan pakastimeen.

Kun saunassa ei voinut maalauksen vuoksi käydä, niin käytimme vanhan saunakutsun hyväksi mökkinaapurien luona. Tosin kiuas oli haalea, löylyjä ei saatu mutta kyllä siellä itsensä pesi. Meillä oli pihvit mukana eväänä, mökkinaapurin emäntä tarjosi loput.

Perjantaina lähdimme Kuopioon jossa oli perinteiset kala-markkinat. Torilla oli tarjolla kaikkea kalaan liittyvää ja kalojakin. Paistettuja muikkuja söimme lounaaksi ja illaksi ostimme palan valmista paahdettua lohta. Muita ostoksia oli kalasäilykkeet (kuten tölkitettyjä ahvenia). Kuivattua jauhetta tyrnimarjoista ja mustaherukoista. Niitä voi sekoittaa rahkan joukkoon ja ripotella ruuan päälle.

Viimeisenä iltana vietimme juhla-illallisen kahden kesken. Ruokalistalla oli se markkina-lohi, sienimuhennosta, ruisleipää sekä vihanneksia. Jälkiruoaksi valmistin omenaherkkua raaoista omenista ja kekseistä.

Sienimuhennos

• · Pari kouralista perattuja ryöpättyjä sekasieniä
  • · Nokare voita paistamiseen
  • · Ruohosipulia silputtuna
  • · Ripaus suolaa ja pippuria maun mukaan

Sienet haudutetaan pannulla, lisätään sipuli ja mausteet, annetaan hautua hetkinen

Mökkikeittiön omenaherkku kahdelle

· Kaksi hapahkoa omenaa

· hedelmäsiideriä tölkillinen

· perunajauhoa 1rkl

· sokeria 1rkl ja kanelia ripaus

· keksejä

Omenat perataan ja pilkotaan paloiksi kattilan pohjalle. Lisätään siideri, sokeri ja kaneli, annetaan kiehua lähes kuiviin. Jos nestettä on ”liikaa” suurustetaan perunajauholla. Pilkotaan keksit annosmaljojen pohjalle ja annostellaan omenakeitos keksien päälle. Nautitaan jäähtyneenä