Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Riga ja Jurmala

05.08.2013, Helena Kyrölä

Kevätmatkalla palasimme kotiin Riikan kautta lentokoneella. Siellä heräsi ajaus että voisi siellä käydä muutenkin kuin lentokentällä.  Elinkumppanilla oli vuorovapaa ja mietittiin tekemistä ja tuli mieleen Riika. Olen kerran ennen käynyt siellä päivän visiitillä, nyt varasimme matkaan neljä päivää.

Ensin piti saada lauttamatka Tallinnaan, ja menimme Viking Xpressillä jossa vietimme myös yön. Aamulla etsittiin kartan avulla bussiasemma, se sijaitsee Lastenkodu-kadulla. Olin varanut matkaliput etukäteen neetistä. Aikaa oli ja pääsimme ajoissa perille. Bussiaseman aamukahvin jälkeen odottelimme linja-autoa lämpimässä auringonpaisteessa. Budjettisyistä olin varannut halvimman bussivuoron.

Bussi oli täynnä kaikenmaalaisia matkalaisia. Matkaa oli useampi tunti perile Riikaan, Latvian pääkaupunkiin. Matka sujui muuten, mutta jäähdytyssysteemi meni rikki ja bussissa alkoi olla kuuma. Kiirettä ei olut, onneksi sillä korjaus viivästytti matkaa tunnilla parilla. Bussin varastosta saimme vettä ja korjausvarikon lähellä oli kioski josta sai pikkupurtavaa jos halusi.

Löysimme Rafael-hotellille taksilla, olimme aika väsyneitä pitkästä bussimatkasta. Hotelli oli kymmenen minuutin kävelymatkan päässä vanhasta keskustasta. Sattumalta meidän vierailun aikana oli laulujuhlat ja pääsimme nauttimaan kuoromusiikkiesityksistä vanhan kaupungin nähtävyyksien katselemisien lisäksi. Puistoissa ja toreilla oli keskiaikatunnelmaa ja paljon oli myytävänä paikallisia kädentaitajien tuotteita. Risteily kauniilla Daugava-joella oli elämys.

Sitten edellisen vierailun on Latvia liittynyt EU.hun ja ihmiset ovat lihonneet. Laihoja ei näkynyt missään, toisin kuin edellisellä vierailulla viisi vuotta sitten. Tällä kertaa tutustuin zeppeliinihalleihin tehtyyn kaupahalliin ja sen takana olevaan toriin jossa myytiin melkein kaikkea mitä voi kuvitella tarvitsevansa.

Yhden päivän varasimme tutustuaksemme Jurmalaan: lauluissa ylistettyyn kilometreittäin jatkuvaan hiekkarantaan Baltianlahdella. Kysyimme neuvoa hotelin respasta ja menimme junalla. Junabiletti maksoi euron verran. Sit piti löytää oikea raide josta juna menee. Outo kieli ja sekavat merinnät hämäsivät, mutta aikaa oli ja kaikki järjestyi. Laiturilla tapasimme muitakin suomalaisia jotka olivat menossa sammaan suuntaan.

Jurmala, hienoa hiekkaa ja aurinkoa, vaikka oli aika viileää ja merivesi kylmää. Vietimme parituntisen rannalla ja tutustuimme  pitkään Spa:n bulevarsiin joka oli reunustettu myyntikojuilla jotka olivat täynnä samaa rihkamaa kuin Riikan torit. Söimme maittavan saslik-aterian ugrilaisessa ravintolassa. Illalla olimme taas hotellissa ja  aamulla palasimme bussilla Tallinnaan ja sieltä Helsinkiin.

Riikalaiset ovat avuliasta ja ystävällistä kansaa. Ilma oli hieno ja paluumatka sujui ongelmitta. Olimme matkalla neljä päivää, mutta kolmekin päivää olisi riittänyt. Hotellin ikkuna oli vilkkaalle kadulle joka ei rauhoittunut yölläkään. Riika on tapahtumaa täynnnä. Hauskaa oli syödä puistossa kojusta ja kuunnella laulujuhlaa josta tuli lähetys stadionilta isolta tv-ruudulta. Torin vilinässä oli kiva tehdä pikkuostoksia. Ja hauskinta oli sitten olla kotona pää pyörällä kaikesta.