Elämäntapa

Kuntoilua

31.12.2012, Helena Kyr

Kuntoilu

on koko aikuisiän ollut tärkeä osa elämääni. On ollut aikoja jolloin kuntoilulle ei ole ollut aikaa. Hoitajana ollessani kolmivuorotyössä sain liikuntaa työssäkin, pitkät työvuorot ja perussairaanhoitotyö on uuvuttavaa ja rankkaa ja henkisestikin sitovaa, varmasti raskaimpia kaikista nk. naisten töistä. Työlle pitää olla vastapaino joka kevntää elämää. Yleensa hyvä vastapaino on hyvä perhe-elämä. Jos perhettä ei jostain syystä ole, lapset ovat kasvaneet isoiksi tai niitä ei ole ollut. Ja vuorotyö joka sitoo että uuden perhe-elämän kehittäminen voi olla ylipääsemätöntä. :anger:

Olen nyt toista vuotta ollut kotona perussairaanhoitotyöstä ja lääkärien suosituksesta en enää ota sitä rankkaa työtä tehdäkseni. Nyt on ollut vihdoin aikaa harrastuksille: kuntoilulle, käsitöille ja uudelleen löytyneelle perhe-elämälle.  :happy:

Kuntosaliharjoittelun aloitin viime kesänä uudelleen muutaman vuoden tauon jälkeen. Fysisiä vikoja on minullakin, toinen puoleni on litteämpi kuin toinen, se on synnynnäinen selkärangan ryhtivika joka haittaa pääasiassa ihmisiä jotka haluavat katsella vain täydellisyksiä. Kerran, hoiotajatyöni alussa selkä kipuili, muuten olen sen suhteen saanut olla vaivoitta. Se välillä oireilee mutta oireet menevät ohi voimistelemalla. Jos ei muista nivelten liikeratoja pienesti haittaavaa nivelrikko-ongelmaa, niin olen kohtalaisen terveenä pidetty.

Hankin  kuntosalin jäsenyyden. Kävin tutustumassa uuden kotipaikkakuntani salitarjontaan ja valitsin lähimpänä olevan ison salin. Olen ollut saman ketjun jäsen aikaisemminkin ja pääsin saliin ilman littymismaksuja ja sai ilmaisen kokeiluukauden. Voin avainkortilla käyttää salia milloin vain paitsi yöllä. Ja voin osallistua jos haluan ryhmäliikuntoihin. Minulla on fysioterapeutin tekemä liikutin paperilla, jonka avulla teen harjoitteitani ja saan neuvoja ja tukea liikuntaan jos tarvitsen.Hienoa on myös että vieraillessani muissa kaupngeissa voin käydä saman ketjun muissa saleissa harjoittelemassa.

Kotiliikunta ja lenkkeily on myös hyvää liikuntaa. Mutta kuntosalilaitteilla on helppo kuntoilla, ne on suunniteltu siten että ne ei rasita niveliä. Isommassa salissa yleensä pääsee kuntolaitteille jonottamatta ja siellä on erikseen ”naistensali” jos niin. Ei ole mitään syytä miksi ei voisi kuntoilla varsinkin kun aina ennenkin kuntoillut.

Mieleistäni ryhmäliikuntaa on esimerkiksi Zumba. Nuorena kävin modernin tanssin peruskursseja, ja tanssiminen on kivaa. Kuntoilemalla pidän kurissa verenpainetta ja sydäntykytyksiä. Kuntoilu tukee terveyttä ja auttaa kaikkiin vaivoihin luontaisena ”lääkkeenä”.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *